In beweging met de Imagine Run App

In beweging met de Imagine Run App

In beweging met de Imagine Run App

14 februari 2019 12:52 - door Tessa van der Salm

Het Fitte Brein - Groningen 16 feb 2019_72dpi-1.jpg

Wandelen. Hij deed het dagelijks. Goede conditie, maar van het ene op het andere moment werd Edwin Kuipers (45) geveld door een hartstilstand. Het kan altijd gebeuren. Familie, buren en ambulancepersoneel redden zijn leven, maar bovenal zijn goede conditie dankzij die wandelingen. Ruim twee jaar later, volledig hersteld en gezond, bedacht hij de unieke Imagine Run App. Op een zeer laagdrempelige manier bewegen. Daar waar de wereld in zijn ogen behoefte aan heeft. Zijn droom - imagine - de wereld letterlijk in beweging krijgen. De Imagine Run App was sponsor van het Fitte Brein in Groningen. Daar spraken wij met Edwin Kuipers en Erik Scherder, die zich al jaren inzet om inactiviteit tegen te gaan. 

Het idee van de Imagine Run App ontstond toen Edwin dagelijks hetzelfde rondje liep. Dat begon te vervelen. Mede ingegeven door zijn hartstilstand en de verslechterde conditie van de mensheid in zijn algemeenheid. Zijn idee werd gevoed met de gedachte dat een gezonde en actieve leefstijl binnen handbereik en toegankelijk voor iedereen moet zijn. Ook Erik Scherder, aanvoerder van ons medisch team, beaamt de zorgwekkende trend dat we steeds minder gaan bewegen met z’n allen. ‘Het belang van een fit brein is groot. Lichamelijke inactiviteit is momenteel de vierde doodsoorzaak wereldwijd. Wat betekent het voor je gezondheid als je niet beweegt en je brein niet gebruikt? Het is mijn missie om dat aan mensen te vertellen en ervoor te zorgen dat bewegen weer normaal wordt. Elk handvat dat daarbij kan helpen, zoals de Imagine Run App, juich ik dus van harte toe.’

Wat doet de Imagine Run App?
Waar je je maar op de aarde bevindt, je geeft op de Imagine Run App aan hoeveel kilometer je wilt lopen en je krijgt de keuze uit drie verschillende routes. Je klikt er eentje aan en je gaat lopen. Je komt altijd terug waar je begint. Vanuit je eigen voordeur, vanuit je camper/caravan, je vakantiehuis, je hotel, overal kun je starten, wetende dat je altijd terugkomt met auditieve routegeleiding. Verdwalen is er niet bij. Naast de unieke functionaliteit van routes, zijn er tevens ook trainingsschema’s voor wandelen en hardlopen, ontwikkeld door gezondheidsspecialist en oud zilveren medaillewinnaar op de Olympische marathon van Moskou (1980), Gerard Nijboer.

Waarom wandelen?
Edwin Kuipers doet het al jaren. ‘Het fijne van wandelen is dat je het alleen kunt doen, dat je niet afhankelijk bent van anderen. Ik had er bovendien destijds geen zin in om in een overvolle sportschool aan mijn conditie te werken, vandaar dat ik iets zocht waarbij ik op mijn eigen tempo en in alle rust kon beginnen. In het begin kon ik enkele honderden meters wandelen, maar uiteindelijk werd dit gemiddeld 4 á 5 kilometer per dag en heb ik een sterke conditie opgebouwd. Regelmatig wandelen zou ik aan iedereen aanbevelen.’ Ook Erik Scherder sluit zich hierbij volledig aan: Langer, vaker en/ of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel. Denk aan zo’n 150 minuten per week, matig tot intensief. Dat halen heel veel mensen niet. Neem dus vaker de trap, ga als dat kan fietsend naar je werk en ga lekker wandelen. Kortom: laat je hersenen niet zitten!'

De Imagine Running app is verkrijgbaar in de App Store en Google Play

Deel dit bericht

Reacties

Plaats een reactie