'Inzicht in jezelf creëert nieuwe kansen om jezelf te ontwikkelen'

'Inzicht in jezelf creëert nieuwe kansen om jezelf te ontwikkelen'

'Inzicht in jezelf creëert nieuwe kansen om jezelf te ontwikkelen'

24 februari 2021 om 12:22 - door Tessa van der Salm

Wat zijn je competenties, interesses, valkuilen en drijfveren? Inzicht hierin kan onze Class deelnemers verder helpen in hun loopbaan. Daarom bieden we onze deelnemers i.s.m. Stichting Studeren en Werken op Maat (SWOM) het digitale assessment aan. We spraken met Angela Vollebregt, projectleider en coach, over dit onderdeel van de Class! 

Op welke manier zijn jullie betrokken bij het project de Class?
'Als onderdeel van de Class biedt Stichting Studeren en Werken op Maat digitale assessments aan. De resultaten daarvan bespreken we vervolgens met iedere deelnemer persoonlijk. Tijdens de bespreking zetten wij onze expertise in om de resultaten zo goed als mogelijk te laten bijdragen aan iemand zijn of haar loopbaan en toekomstvisie. Na de bespreking zetten wij waar mogelijk ook ons netwerk aan partnerorganisaties in om Class deelnemers verder op weg te helpen naar een passende baan.'

 Angela SWOM.jpg

Kun je uitleggen wat het digitale assessment is? Hoe gaat het precies in zijn werk?
'Onze digitale assessments zijn online vragenlijsten die iedere Class deelnemer invult. De vragenlijsten bestaan onder andere uit keuze stellingen en voorbeelden van beroepen waarbij de deelnemer aangeeft in hoeverre het bij hem hoor of haar past. De antwoorden op de vragen meten persoonlijke kenmerken zoals eigenschappen, competenties en interesses. Naast de deelnemer vragen wij ook (goede) bekenden van de deelnemer, om een aantal vragenlijsten voor en over een deelnemer in te vullen. Alle resultaten samen, worden gebundeld in een rapport (ook wel E-portfolio genoemd). Dit rapport bespreken wij vervolgens met de deelnemer.' 

Welke inzichten geeft het assessment? 
'Het E-portfolio met daarin alle assessmentresultaten, geeft inzicht in competenties, interesses, interessante arbeidsgebieden, interessante werksoorten, drijfveren, valkuilen en persoonlijke kenmerken. Deze inzichten kunnen een deelnemer verder helpen in zijn of haar loopbaan. Door terug te lezen en in gesprek te gaan over wat je leuk vindt, wat je mogelijkheden zijn en wat je nog wil leren, creëer je nieuwe kansen om jezelf te ontwikkelen.' 
 
Zijn de uitkomsten voor Class deelnemers vaak verrassend of juist herkenbaar? 
'Over het algemeen zijn de resultaten wel herkenbaar voor de deelnemers, omdat ze logischerwijs voortvloeien uit eigen antwoorden en gedachtes, maar dat is zeker niet altijd vanzelfsprekend. Iedere deelnemer staat dan ook ergens anders in zijn of haar loopbaan. Waar de één precies weet wat hij wil, heeft de ander nog geen idee over wat de volgende stap kan zijn. Dat maakt ook dat iedere deelnemer een ander inzicht uit de assessments weet te halen. Door het brede aanbod aan assessments, valt er altijd wel iets te nieuws te leren.' 

Angela en Milan_EvdS.jpeg

Het assessment vullen de deelnemers digitaal in, maar het resultaat bespreken jullie wel 1 op 1. Geven jullie ook nog adviezen mee?
'Het gesprek over de assessmentresultaten is misschien wel net zo belangrijk als de resultaten zelf. Bij het bespreken van de resultaten vinden wij het belangrijk dat de deelnemer de resultaten op de juiste manier kan interpreteren en begrijpen. We vragen vaak naar herkenning en denken mee over hoe bepaalde resultaten te verklaren zijn. Verder denken we graag mee vanuit de visie van SWOM. Wij denken in mogelijkheden en in dat wat iemand nodig heeft om succesvol te kunnen leven, studeren of werken. We kiezen er vaak voor om in het gesprek mee te denken én schrijven om dit helder te krijgen. Zo proberen wij deelnemers mee te geven hoe waardevol het is om je bewust te zijn van dat wat jij nodig hebt om ergens een succes van te maken, zonder te kort te doen aan je eigen talent'. 

Deel dit bericht

Reacties

Plaats een reactie